Πέμπτη 9 Μαΐου 2013

Πώς κόβω τη πιπίλα & το δάκτυλο στο παιδί μου;



Η Μαρινέλλα Τσουκαλά M.A., CCC-SLP, Παθολόγος Λόγου και Ομιλίας, Ιδρυτής και Επιστημονικός Διευθυντής του Κέντρου "Λέγειν", εξηγεί στο Υγείαonline.gr, τρόπους που μπορεί να βοηθήσουν τους γονείς, να κόψουν στα παιδιά τους τη κακή συνήθεια της πιπίλας και του δάκτυλου στο στόμα. 


Πιπίλα


1.  Κόβεται εύκολα!
2.  Ανακουφίζει τα μωρά όταν ανατέλλουν τα νεογιλά (πρώτα) δόντια τους.
3.  Όταν δεν την βρίσκετε μέσα στο σπίτι δημιουργείται πανικός.
4.  Αν δεν έχει δοθεί στο μωρό από νωρίς, καλό θα ήταν να την αποφύγετε και να ΜΗΝ την δώσετε ΠΟΤΕ.
5.  Περιορίστε την. Μόνο στον ύπνο. Αφού κοιμηθεί βγάλτε την από το στόμα του (αν το καταφέρετε!).
6.  Να εφαρμόζει σωστά στο στόμα  του μωρού. ΠΟΤΕ μεγαλύτερη από την ηλικία του.
7.  Μην του δίνετε 2 και 3 πιπίλες να κρατούν στο χέρι μαζί (σαν λάβαρα της επαναστάσεως!) - ούτε για παιχνίδι.
8.  Παρατεταμένη χρήση δημιουργεί ορθοδοντικά (χασμοδοντία - στραβά δόντια - υπερώα) και οδοντιατρικά(τερηδόνα, άφτρες) προβλήματα, κλπ.
9.  Μην βάζετε ποτέ πάνω στην πιπίλα, μέλι, ή άλλα γλυκίσματα. Επιβαρύνεται πολύ τα ούλα τους και αργότερα τα νεογιλά και μόνιμα δόντια τους.
10.  Δεν βοηθάει να μειωθεί η πλημμελής κατάποση, που όλα τα μωρά έχουν σε αυτήν την ηλικία αλλά μεγαλώνοντας πρέπει να μειώνεται.
11.  Η βιβλιογραφία αναφέρει ότι αν κοπεί πριν τα τρία (3!!!) πρώτα χρόνια, έχει μεγάλες πιθανότητες η χαμοδοντία που ίσως έχει δημιουργηθεί να μειωθεί από μόνη της.
12.  ΟΧΙ όλη την ημέρα με την πιπίλα στο στόμα.
13.  Μην τα αφήνετε να έχουν την πιπίλα στο στόμα (ούτε μπροστά - ούτε στο πλάι) και να προσπαθούν να μιλήσουν. ΒΓΑΛΤΕ την πιπίλα!
14.  Μειώνει τους τυχαίους ήχους που θα παράγει το μωρό, προσπαθώντας να επικοινωνήσει. Παρατείνει το μωρό /παιδί, να επικοινωνεί δείχνοντας, "μουγκρίζοντας" και όχι λεκτικά.
15.  Οι λέξεις που χρησιμοποιεί ίσως περιέχουν  πολλούς φθόγγους, "κ", "κγ", γιατί η πιπίλα περιορίζει τις κινήσεις της γλώσσας, ή είναι με "θ" αντί για "σ" λόγω της χασμοδοντίας.
16.  Η πιπίλα κόβεται ΜΙΑ ΚΑΙ ΚΑΛΗ. Αρκεί οι ΓΟΝΕΙΣ να το πάρουν απόφαση.

alt



















Πώς να κόψετε την πιπίλα:

1.  Αποφασίστε το. Κόψετε την. Πετάξτε την στο κάδο του ΔΗΜΟΥ, ΟΧΙ στα ΣΚΟΥΠΙΔΙΑ του σπιτιού σας.
2.  Αν είναι λίγο μεγαλύτερο ηλικιακά το παιδί, προετοιμάστε το για κανέναν μήνα πριν πάρετε την απόφαση.
3.  Να του έχετε ένα "νάνι" την ώρα που κοιμάται, ως υποκατάστατο την πιπίλας ώστε να το συνηθίσει, τουλάχιστον ένα μήνα πριν. Τα παιδιά την ώρα που κοιμούνται χρησιμοποιούν την πιπίλα ως ηρεμιστικό. Το "νάνι" θα πάρει την θέση της πιπίλας.
4.  Όταν έχει γκρίνια και ξέρετε ότι εκείνη την στιγμή την ζητάει, απασχολείστε το με κάποιο παιχνίδι για να ξεχαστεί. Πάρτε το βόλτα.
5.  Μην του το συζητάτε συνέχει α και του το θυμίζετε.
6.  Δημιουργείστε άλλες ρουτίνες ύπνου, ώστε να πέφτει να κοιμηθεί πολύ κουρασμένο και να μην προλάβει να την ψάξει. Να πίνει ζεστό γάλα, ή άλλο ρόφημα που το ανακουφίζει και το χαλαρώνει πριν κοιμηθεί. Ζεστό μπάνιο. Περισσότερη άθληση κατά την διάρκεια της ημέρας. Περισσότερες "αγκαλίτσες" κατά την διάρκεια της ημέρας, ή μέχρι να κοιμηθούν. Το "νάνι" το έχουν ανάγκη. Να ακούν απαλή μουσική για να αποκοιμηθούν.
7.  Συνήθως χρειάζεται περίπου μια εβδομάδα για να την ξεχάσουν. Προετοιμαστείτε ότι ίσως χάσετε λίγο από τον ύπνο σας. Όχι φωνές. Να το κάνετε όταν είναι στο γνώριμο περιβάλλον του σπιτιού. Ή απλά ξεχάστε την μια και καλή στο ξενοδοχείο ή στο πλοίο, ΑΛΛΑ εσείς προετοιμαστείτε. Όλοι μέσα στο σπίτι πρέπει να έχουν τον ίδιο στόχο. Κόψιμο της πιπίλας.
8.  ΘΥΜΗΘΕΙΤΕ! Την κόβετε μια και καλή. Μην κάνετε πίσω.
Δάχτυλο
alt



















1.  ΔΕΝ
κόβεται εύκολα!
2.  Η κακή συνήθεια μπορεί να έχει ξεκινήσει κατά την διάρκεια της κύησης (υπερηχογραφήματα δείχνουν έμβρυα  που πιπιλίζουν το δάχτυλό τους).
3.  Το έχεις συνέχεια μαζί σου και δεν χάνεται - όπως η πιπίλα.
4.  Κόβεται όταν αρχίσει το παιδί και ντρέπεται.
5.  Κάλους (παραμορφώσεις) στο δέρμα του παιδιού.
6.  Δημιουργεί τα ίδια αλλά ίσως και χειρότερα προβλήματα, οδοντικά ορθοδοντικά, άρθρωσης, πλημμελούς κατάποσης, μάσησης λόγω παρατεταμένης χρήσης (ηλικιακά, συχνότητα).
7.  Κόβεται απότομα, αν το παιδί δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει το δάχτυλο ή το στόμα μετά από ατύχημα - μόλυνση.
8.  Ακόμα και σε μεγαλύτερη ηλικία τα παιδιά μπορεί να κρύβονται για να βάλουν το δάχτυλο στο στόμα - δημιουργεί μεγάλη ανακούφιση.
9.  Σχεδόν το 1/3 των παιδιών προσχολικής ηλικίας πιπιλίζουν το δάχτυλό τους. Στην ηλικία 7-11 περίπου το 6% συνεχίζει ακάθεκτα, αλλά ντρέπεται, ή το κάνει κρυφά. Ένας στους 5 εφήβους ή ενήλικες συνεχίζουν το πιπίλισμα κρυφά.
10.  Αυτοί που το συνεχίζουν συνειδητοποιούν ότι η απόλαυσή τους, τους κοστίζει πολύ ακριβά. Λόγω της παραμόρφωση που δημιουργείται χρειάζονται περισσότερο χρόνο και χρήματα για να αποκατασταθεί η πλημμελής κατάποση, και η ορθοδοντική.
11.  Αν το βάζει στο στόμα του χωρίς να το καταλάβει την ώρα που κοιμάται-τραβήξτε το ΑΠΑΛΑ.

alt



















Πώς να το σταματήσετε!

1.  Η πιπίλα θα καταφέρετε να την κόψετε νωρίτερα. Το δάχτυλο ΟΧΙ.
2.  Μην δημιουργείτε ενοχές. Σκέφτεστε θετικά. θα τα καταφέρετε.
3.  Δέσιμο στο δάχτυλο, γάντι, πιπέρι!, κλπ, δεν είναι πάντα επιτυχές.
4.  Βάλτε μικρούς στόχους, ΜΑΖΙ με μικρές επιβραβεύσεις (μικρά αυτοκόλλητα, πάνω σε χαρτί Α4 που είναι κολλημένο στο ψυγείο).
5.  Επιβραβεύεται με αυτοκόλλητο όταν έχει καθίσει στην τηλεόραση και δεν βάζει το δάχτυλο στο στόμα. Γενικά επιβραβεύεται όταν περνάει μια-δυο ώρες και δεν βάζει το κάνει. "ΜΠΡΑΒΟ, που κάθισες στην τηλεόραση και σε είδα να μην βάζεις το χέρι στο στόμα"- βάλτε και ένα αυτοκόλλητο στο ψυγείο.
6.  Μακρινοί στόχοι…, δεν τους θέλουν. Εσείς με τους άμεσους στόχους δίνεται το μήνυμα ότι ΠΡΕΠΕΙ να κοπεί άμεσα.
7.  Δώστε έμφαση κατά την διάρκεια της ημέρας, στην αρχή και μετά το προχωράτε για τις βραδινές ώρες.
8.  Δημιουργείστε άλλες ρουτίνες ύπνου, ώστε να ηρεμεί πριν κοιμηθεί. Να πίνει ζεστό γάλα, ή άλλο ρόφημα που το ανακουφίζει. Ζεστό μπάνιο. Περισσότερη άθληση κατά την διάρκεια της ημέρας. Περισσότερες "αγκαλίτσες" κατά την διάρκεια της ημέρας, ή μέχρι να κοιμηθούν. Το έχουν ανάγκη. Να ακούν απαλή μουσική για να αποκοιμηθούν.
Ομολογουμένως οι περισσότεροι γονείς στο θέμα της πιπίλας, παραδέχονται ότι ήταν πολύ πιο εύκολο από ότι νόμιζαν.
Καλή Επιτυχία!
Μαρινέλλα Τσουκαλά, M.A., CCC-SLP
Παθολόγος Λόγου και Ομιλίας
Ιδρυτής και Επιστημονικός Διευθυντής Κέντρου "Λέγειν"Α.Ε.
Μέλος του American Speech-Language - Hearing Association (ASHA)

www.legein.gr

http://www.ygeiaonline.gr