Μαθαίνει να διαβάζει και να γράφει, σχεδόν όλη τη γραμματική της Ελληνικής γλώσσας, να επεξεργάζεται και να παράγει Λόγο. Η παραγωγή του λόγου γίνεται πιο απαιτητική κατά κύριο λόγο στις τελευταίες τάξεις του Δημοτικού. Εκεί πλέον καλείται να εφαρμόσει την ορθή γραφή, κανόνες γραμματικής και στίξης και να παράξει ένα πλήρες κείμενο ιδεών με τη σωστή συντακτική δομή.
Όλες αυτές οι απαιτήσεις γίνονται ακόμα πιο δύσκολες όταν αφορούν σε παιδί με δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες. Το δυσλεξικό παιδί έχοντας να αντιμετωπίσει τις αδυναμίες του, εμφανίζει ένα αποδυναμωμένο κίνητρο να εμπλακεί σε αυτή τη διαδικασία.Έτσι θα πρέπει να το εντάξουμε σιγά, σιγά και με ένα αυξανόμενο δείκτη δυσκολίας σε όλες τις μορφές γραπτού λόγου χρησιμοποιώντας όσο γίνεται και τα ιδιαίτερα ενδιαφέροντα του.
20 μορφές γραπτού λόγου:
-Να συνθέσει ένα γράμμα σε κάποιον.
-Να συντάξει μια επιστολή.
-Να βγάλει μια ανακοίνωση για κάποιο γεγονός.
-Να φτιάξει μια πρόσκληση.
-Να γράψει γραπτά σημειώματα δίνοντας σύντομες πληροφορίες πχ. Μαμά έχω πάει στη γιαγιά και θα γυρίσω πριν το μεσημέρι.
-Να γράψει το κατάλογο για τα ψώνια.
-Να γράψει μηνύματα στο κινητό.
-Να καταλήξει σε μια γραπτή περίληψη.
-Να φανταστεί γραπτά το τέλος/αρχή μιας ιστορίας.
-Να γράψει ένα διαφορετικό τέλος μιας ιστορίας.
-Να παράξει υποθετικό λόγο πχ. Ακούστηκε ένα δυνατό φρενάρισμα. Τι μπορεί να έχει γίνει; Δώσε πέντε πιθανές εξηγήσεις.
-Να γράψει Ημερολόγιο.
-Να περιγράψει σε κείμενο μια εικόνα.
-Να ζωγραφίσει μια εικόνα και να γράψει μια ιστορία.
-Να δοθούν σκόρπιες λέξεις και να τις συνθέσει κάνοντας μια ιστορία.
-Να δώσει γραπτές οδηγίες πχ. Οδηγίες για να λούσουμε τα μαλλιά μας.
-Να γράψει μια συνταγή.
-Να γράψει πινακίδες με μηνύματα πχ. Απαγορεύεται το κάπνισμα.
-Να δημιουργήσει γραπτά τηλεφωνικούς διαλόγους.
-Να καταγράψει ένα δελτίο καιρού.
Απευθύνεται: Σε όλα τα παιδιά του Δημοτικού και κυρίως σε παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες που χρειάζονται εξάσκηση και εκπαίδευση σε όλες τις μορφές του γραπτού λόγου.
Πηγή
Όλες αυτές οι απαιτήσεις γίνονται ακόμα πιο δύσκολες όταν αφορούν σε παιδί με δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες. Το δυσλεξικό παιδί έχοντας να αντιμετωπίσει τις αδυναμίες του, εμφανίζει ένα αποδυναμωμένο κίνητρο να εμπλακεί σε αυτή τη διαδικασία.Έτσι θα πρέπει να το εντάξουμε σιγά, σιγά και με ένα αυξανόμενο δείκτη δυσκολίας σε όλες τις μορφές γραπτού λόγου χρησιμοποιώντας όσο γίνεται και τα ιδιαίτερα ενδιαφέροντα του.
20 μορφές γραπτού λόγου:
-Να συνθέσει ένα γράμμα σε κάποιον.
-Να συντάξει μια επιστολή.
-Να βγάλει μια ανακοίνωση για κάποιο γεγονός.
-Να φτιάξει μια πρόσκληση.
-Να γράψει γραπτά σημειώματα δίνοντας σύντομες πληροφορίες πχ. Μαμά έχω πάει στη γιαγιά και θα γυρίσω πριν το μεσημέρι.
-Να γράψει το κατάλογο για τα ψώνια.
-Να γράψει μηνύματα στο κινητό.
-Να καταλήξει σε μια γραπτή περίληψη.
-Να φανταστεί γραπτά το τέλος/αρχή μιας ιστορίας.
-Να γράψει ένα διαφορετικό τέλος μιας ιστορίας.
-Να παράξει υποθετικό λόγο πχ. Ακούστηκε ένα δυνατό φρενάρισμα. Τι μπορεί να έχει γίνει; Δώσε πέντε πιθανές εξηγήσεις.
-Να γράψει Ημερολόγιο.
-Να περιγράψει σε κείμενο μια εικόνα.
-Να ζωγραφίσει μια εικόνα και να γράψει μια ιστορία.
-Να δοθούν σκόρπιες λέξεις και να τις συνθέσει κάνοντας μια ιστορία.
-Να δώσει γραπτές οδηγίες πχ. Οδηγίες για να λούσουμε τα μαλλιά μας.
-Να γράψει μια συνταγή.
-Να γράψει πινακίδες με μηνύματα πχ. Απαγορεύεται το κάπνισμα.
-Να δημιουργήσει γραπτά τηλεφωνικούς διαλόγους.
-Να καταγράψει ένα δελτίο καιρού.
Απευθύνεται: Σε όλα τα παιδιά του Δημοτικού και κυρίως σε παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες που χρειάζονται εξάσκηση και εκπαίδευση σε όλες τις μορφές του γραπτού λόγου.
Πηγή