Κάθε στιγμή, το παιδί βρίσκεται σε ένα χώρο όπου θα πρέπει να τοποθετήσει κάπου το σώμα του ( πχ κάθεται στην καρέκλα, στέκεται μπροστά στον πίνακα της σχολικής τάξης κτλ ), ή / και να τοποθετήσει κάπου ένα αντικείμενο ( πχ βάζει τους μαρκαδόρους στην κασετίνα, το μαξιλάρι πάνω στο κρεβάτι κτλ ).
Η δόμηση του χώρου είναι , λοιπόν, ο προσδιορισμός της θέσης :
- Του παιδιού σε σχέση με τα αντικείμενα
- Των αντικειμένων σε σχέση με το σώμα (μπροστά – πίσω, δεξιά – αριστερά, πάνω – κάτω κτλ)
- Των αντικειμένων μεταξύ τους (μπροστά – πίσω από, δεξιά – αριστερά από, πάνω – κάτω από)
Ένα παιδί το οποίο έχει δυσκολίες όσον αφορά την δόμηση του χώρου, τότε δεν μπορεί να ελέγξει σωστά το σώμα του και να κινείται άνετα στον χώρο , με συνέπεια:
o Να δυσκολεύεται να συμμετέχει σε παιχνίδια συνομιλήκων του ( πχ τυφλόμυγα, κουτσό, puzzle κτλ)
o Να βρίσκει δύσκολα τα πράγματά του ( πχ σε εντολή «Γιώργο φέρε τα παπούτσια σου που είναι κάτω από την καρέκλα » δεν μπορεί να την εκτελέσει )
o Δυσκολεύεται να κάνει κλιμάκωση πχ μεγεθών
o Δεν προσανατολίζεται και χάνεται εύκολα.
Φτάνοντας, έτσι , το παιδί στο κατώφλι των σχολικών υποχρεώσεων , η καλή δόμηση στο χώρο θα του δώσει σημαντικά εφόδια, εφ’ όσον σχετίζεται με :
- την αναγνώριση των γραμμάτων κατά την διαδικασία της ανάγνωσης ( με αυτό τον τρόπο λοιπόν είναι σε θέση να ξεχωρίσει πχ το ¨φ¨ από το ¨θ¨, το ¨ε¨ από το ¨3¨ κτλ
- την διαχείριση του γραφικού χώρου ( πχ να γράφει από αριστερά προς τα δεξιά, ανάμεσα στις γραμμές κτλ )
- τον σωστό γραφικό σχεδιασμό ( πχ να κάνει το «υ» με το άνοιγμα προς τα πάνω )
Προτεινόμενες δραστηριότητες :
Παρακάτω θα δείτε κάποιες δραστηριότητες οι οποίες βοηθούν στο να βελτιωθεί η δεξιότητα της δόμησης χώρου σε ένα παιδί :
- βάζουμε διάφορα εμπόδια μέσα στο δωμάτιο και ζητάμε από το παιδί αν ακολουθήσει μία διαδρομή χωρίς να σκοντάψει πουθενά ( πχ να περάσει πάνω από την καρέκλα, δίπλα από την τηλεόραση, κάτω από το τραπέζι κτλ )
- μέσα / έξω : - μπαίνουμε μέσα στην ντουλάπα, μπανιέρα ,κρύβουμε κάτι μέσα στα χέρια μας, ρίχνουμε ένα χαρτί μέσα στον κάδο , βάζουμε τα μολύβια μέσα – έξω από μολυβοθήκη , τακτοποιούμε τα παιχνίδια μέσα στο ντουλάπι , βγάζουμε τα κυβάκια έξω από το κουτί
- ψηλά / χαμηλά : τραμπάλα / κούνια : διακρίνουμε την στιγμή που το παιδί είναι ψηλά / χαμηλά
- πάνω / κάτω : ανεβαίνουμε πάνω στο τραπέζι , πάμε κάτω από την καρέκλα κτλ
- μπαίνουμε μπροστά / πίσω από την κουρτίνα / αυτοκίνητο κτλ
- δίπλα : βάζουμε την πετσέτα δίπλα στο νεροχύτη, καθόμαστε δίπλας το τζάκι κτλ
- κοντά / μακριά : ακουμπάμε κοντά στην πόρτα, βάζουμε το χέρι μας κοντά στο καλοριφέρ
- γύρω : δένουμε ένα φουλάρι γύρω στον λαιμό μας, γυρίζουμε γύρω από μία καρέκλα
- ανάμεσα : βαδίζουμε ανάμεσα σε 2 γραμμές, περνούμε ανάμεσα στα πόδια
- απέναντι : στεκόμαστε απέναντι από την πόρτα, την ντουλάπα κτλ