Τρίτη 2 Ιουνίου 2015

Γραφοκινητικά προβλήματα. "Δυσκολεύομαι να γράψω ανάμεσα στις γραμμές" -Δεξιότητες για τη δόμηση χώρου



http://www.google.gr/imgres?imgurl=https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhjo2bQwmt8ppuShUmBDVwLRxF5M1m0N62VIqa2jbsu3kJR0DjnmpkvTGbiW7BKfVQBBu8BLn7HbVhEc2_dm84bNb8V5umouGRF_rhKTLN6cqmryd9Vm6jBFMzLVz4LYWMSD9NCuataHLQ/s1600/DSCN0757.JPG&imgrefurl=http://sofiaxatzinikolaou.eu/wp-content/uploads/2013/01/%25CE%2594%25CE%25A5%25CE%25A3%25CE%2593%25CE%25A1%25CE%2591%25CE%25A6%25CE%2599%25CE%2591.doc&h=600&w=800&tbnid=sb1T0oADH_d8mM:&zoom=1&docid=OTWGrOXyvP7nlM&ei=pp1uVZKfKcGsUdX1gKgL&tbm=isch&ved=0CEMQMygbMBs
Κάθε στιγμή, το παιδί βρίσκεται σε ένα χώρο όπου θα πρέπει να τοποθετήσει κάπου το σώμα του ( πχ κάθεται στην καρέκλα, στέκεται μπροστά στον πίνακα της σχολικής τάξης κτλ ), ή / και να τοποθετήσει κάπου ένα αντικείμενο ( πχ βάζει τους μαρκαδόρους στην κασετίνα, το μαξιλάρι πάνω στο κρεβάτι κτλ ).

Η δόμηση του χώρου είναι , λοιπόν, ο προσδιορισμός της θέσης : 
  • Του παιδιού σε σχέση με τα αντικείμενα
  • Των αντικειμένων σε σχέση με το σώμα (μπροστά – πίσω, δεξιά – αριστερά, πάνω – κάτω κτλ) 
  • Των αντικειμένων μεταξύ τους (μπροστά – πίσω από, δεξιά – αριστερά από, πάνω – κάτω από)
http://www.google.gr/imgres?imgurl=http://www.abctoys.gr/images/stories/virtuemart/product/lavi-askiseon-grafis-ark-butter-gripp-3.jpg&imgrefurl=http://www.abctoys.gr/logou-therapeia/grafokinitiki-parembasi/lavi-askisewn-grafis-ark-s-butter-grip-detail.html&h=675&w=675&tbnid=Cvky6hYZKl4FVM:&zoom=1&docid=VnDOsQWeN4Wr2M&ei=vp1uVcfgE8HmUp3tgIgE&tbm=isch&ved=0CB0QMygZMBk4ZA
Ένα παιδί το οποίο έχει δυσκολίες όσον αφορά την δόμηση του χώρου, τότε δεν μπορεί να ελέγξει σωστά το σώμα του και να κινείται άνετα στον χώρο , με συνέπεια: 
o Να δυσκολεύεται να συμμετέχει σε παιχνίδια συνομιλήκων του ( πχ τυφλόμυγα, κουτσό, puzzle κτλ) 
o Να βρίσκει δύσκολα τα πράγματά του ( πχ σε εντολή «Γιώργο φέρε τα παπούτσια σου που είναι κάτω από την καρέκλα » δεν μπορεί να την εκτελέσει ) 
o Δυσκολεύεται να κάνει κλιμάκωση πχ μεγεθών 
o Δεν προσανατολίζεται και χάνεται εύκολα. 

Φτάνοντας, έτσι , το παιδί στο κατώφλι των σχολικών υποχρεώσεων , η καλή δόμηση στο χώρο θα του δώσει σημαντικά εφόδια, εφ’ όσον σχετίζεται με : 
- την αναγνώριση των γραμμάτων κατά την διαδικασία της ανάγνωσης ( με αυτό τον τρόπο λοιπόν είναι σε θέση να ξεχωρίσει πχ το ¨φ¨ από το ¨θ¨, το ¨ε¨ από το ¨3¨ κτλ 
- την διαχείριση του γραφικού χώρου ( πχ να γράφει από αριστερά προς τα δεξιά, ανάμεσα στις γραμμές κτλ ) 
- τον σωστό γραφικό σχεδιασμό ( πχ να κάνει το «υ» με το άνοιγμα προς τα πάνω ) 



Προτεινόμενες δραστηριότητες : 


Παρακάτω θα δείτε κάποιες δραστηριότητες οι οποίες βοηθούν στο να βελτιωθεί η δεξιότητα της δόμησης χώρου σε ένα παιδί : 
  1. βάζουμε διάφορα εμπόδια μέσα στο δωμάτιο και ζητάμε από το παιδί αν ακολουθήσει μία διαδρομή χωρίς να σκοντάψει πουθενά ( πχ να περάσει πάνω από την καρέκλα, δίπλα από την τηλεόραση, κάτω από το τραπέζι κτλ ) 
  2. μέσα / έξω : - μπαίνουμε μέσα στην ντουλάπα, μπανιέρα ,κρύβουμε κάτι μέσα στα χέρια μας, ρίχνουμε ένα χαρτί μέσα στον κάδο , βάζουμε τα μολύβια μέσα – έξω από μολυβοθήκη ,  τακτοποιούμε τα παιχνίδια μέσα στο ντουλάπι ,  βγάζουμε τα κυβάκια έξω από το κουτί 
  3. ψηλά / χαμηλά : τραμπάλα / κούνια : διακρίνουμε την στιγμή που το παιδί είναι ψηλά / χαμηλά 
  4. πάνω / κάτω : ανεβαίνουμε πάνω στο τραπέζι , πάμε κάτω από την καρέκλα κτλ 
  5. μπαίνουμε μπροστά / πίσω από την κουρτίνα / αυτοκίνητο κτλ 
  6. δίπλα : βάζουμε την πετσέτα δίπλα στο νεροχύτη, καθόμαστε δίπλας το τζάκι κτλ 
  7. κοντά / μακριά : ακουμπάμε κοντά στην πόρτα, βάζουμε το χέρι μας κοντά στο καλοριφέρ 
  8. γύρω : δένουμε ένα φουλάρι γύρω στον λαιμό μας, γυρίζουμε γύρω από μία καρέκλα 
  9. ανάμεσα : βαδίζουμε ανάμεσα σε 2 γραμμές, περνούμε ανάμεσα στα πόδια 
  10. απέναντι : στεκόμαστε απέναντι από την πόρτα, την ντουλάπα κτλ 
Πηγή