Δευτέρα 15 Ιουνίου 2015

«Γυμναστική εγκεφάλου» για την αντιμετώπιση της Διαταραχής Ελλειμματικής Προσοχής – Υπερκινητικότητας στα παιδιά




http://www.google.gr/imgres?imgurl=http://ithraki.com/wp-content/uploads/2015/02/egkefalos.jpg&imgrefurl=http://ithraki.com/2015/02/10-sinithies-pou-tha-sas-kanoun-exipnoterous/&h=500&w=500&tbnid=1eUpCziC5GchCM:&zoom=1&docid=MKyVmsbszqqscM&ei=m7J-VcDEC8rlUpGWgeAH&tbm=isch&ved=0CGIQMyg6MDpqFQoTCID-wYbIkcYCFcqyFAodEUsAfA
«Γυμναστική εγκεφάλου» είναι η προσέγγιση, που κερδίζει σημαντικό έδαφος στις τελευταίες μελέτες, για την αντιμετώπιση της Διαταραχής Ελλειμματικής Προσοχής – Υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ), που επηρεάζει έως και το 5% του σχολικού πληθυσμού διεθνώς. 

Νευροανάδραση, είναι ο επιστημονικός όρος για την μέθοδο εγκεφαλικής εκγύμνασης και νευροφυσιολογικού αυτοελέγχου, που πραγματοποιείται με την βοήθεια οργάνων μέτρησης της εγκεφαλικής δραστηριότητας. Πρόκειται για μία μη επεμβατική προσέγγιση, που στόχο έχει την επίτευξη της ομαλοποίησης των εγκεφαλικών ρυθμών, οι οποίοι συμβάλλουν στην καλύτερη πνευματική απόδοση του ατόμου και την ομαλότερη λειτουργία των ψυχικών και σωματικών του δεξιοτήτων των παιδιών με ΔΕΠΥ.

Οι πιο πρόσφατες εξελίξεις σε ό,τι αφορά την προσέγγιση της ΔΕΠΥ από την πλευρά της γνωστικής νευροεπιστήμης και τη συμβολή της νευροανάδρασης παρουσιάστηκαν σήμερα στη Θεσσαλονίκη, στο πλαίσιο ημερίδας για την παρουσίαση του ευρωπαϊκού ερευνητικού έργου «Διαδικτυακή εφαρμογή για παρακολούθηση του Συνδρόμου Υπερκινητικότητας και Διάσπασης Προσοχής- WHAAM», στο οποίο συμμετείχε το Εργαστήριο της Ιατρικής Φυσικής του Τμήματος Ιατρικής του ΑΠΘ.
«Το άτομο μεταβάλλει τη δραστηριότητα του εγκεφάλου του»
«Νευροανάδραση είναι μία εκπαιδευτική διαδικασία, η οποία ουσιαστικά μαθαίνει στο άτομο να μεταβάλλει τη δραστηριότητα του εγκεφάλου του, για να καταπολεμά τις όποιες διαταραχές έχει, είναι ένας τρόπος εκγύμνασης του εγκεφάλου», ανέφερε ο επικ. καθηγητής της Ιατρικής Σχολής του ΑΠΘ, Παναγιώτης Μπαμίδης. «Λέγεται, ότι για τη ΔΕΠΥ είναι μία από τις καλύτερες προσεγγίσεις και σ' αυτό δεν συνηγορούν μόνον οι μελέτες και μετααναλύσεις, αλλά και εμπειρικές εφαρμογές», σημείωσε. Στα πλεονεκτήματα της νευροανάδρασης για την αντιμετώπιση της ΔΕΠΥ αναφέρονται ότι «παρουσιάζει καλύτερα αποτελέσματα από τη φαρμακευτική θεραπεία με μεθυλφαινιδάτη, ενώ δεν απαιτεί πολλές θεραπείες».

http://www.google.gr/imgres?imgurl=http://xeniglossa.gr/uploads/91d5f34173d9d97442305b23f23dd9a5.jpg&imgrefurl=http://efhmeris.blogspot.com/2013/08/blog-post_5.html&h=531&w=519&tbnid=Bsj2lfTqfkN79M:&zoom=1&docid=pAx9xspeQLlSLM&ei=m7J-VcDEC8rlUpGWgeAH&tbm=isch&ved=0CCUQMygHMAdqFQoTCID-wYbIkcYCFcqyFAodEUsAfA
«Στόχος η διαταραχή και όχι τα επιμέρους συμπτώματα»
Την ανάγκη σχεδιασμού γνωστικών παρεμβάσεων εξάσκησης, που να είναι στοχευμένες όχι σε επιμέρους συμπεριφορές, που απορρέουν από τη ΔΕΠΥ, αλλά στην ίδια τη διαταραχή επισήμανε η αν. καθηγήτρια του Τμήματος Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου του Sheffield, Άνα Βίβας. Όπως εξήγησε οι κλασικές θεραπείες στα παιδιά με ΔΕΠΥ περιλαμβάνουν τη φαρμακευτική αγωγή, την εκπαίδευση των γονέων με την αξιοποίηση στοιχείων της ψυχολογίας, ώστε να μαθαίνουν στα παιδιά πώς να ελέγχουν την κατάσταση και στη διατήρηση της σχολική τάξης (εξαρτημένη μάθηση). «Όμως, από τη μεταανάλυση 25 μελετών προέκυψε πως οι μέθοδοι αυτές, ακόμη και όταν εφαρμόζονται συνδυαστικά, δεν αποφέρουν σημαντική βελτίωση σε ό,τι αφορά στις εκτελεστικές λειτουργίες και την εργαζόμενη μνήμη, τις γνωστικές λειτουργίες, που σχετίζονται κατεξοχήν με την ακαδημαϊκή επίδοση. Ουσιαστικά οι γονείς μπορεί να διαπιστώσουν μία επιφανειακή αλλαγή μίας συμπεριφοράς, όμως δεν υπάρχει επίδραση στην ακαδημαϊκή επίδοση», ανέφερε. Για να εξηγήσει πιο απλά τη λειτουργία των γνωστικών παρεμβάσεων εξάσκησης η καθηγήτρια έφερε ως παράδειγμα το δημοφιλές παιχνίδι sudoku. «Αν λύνεις sudoku για έναν μήνα, κάθε μέρα, στο τέλος του μήνα θα είσαι πολύ καλύτερος. Θα εξασκήσεις όμως τη συγκεκριμένη λειτουργία του εγκεφάλου σου, να λύνει sudoku», είπε χαρακτηριστικά η κ Βίβας.
«Ένα παιχνίδι με τον εγκέφαλο»
Τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί η νευροανάδραση παρουσίασε η επιστημονική συνεργάτης του Εργαστηρίου Ιατρικής Φυσικής, της Ιατρικής Σχολής ΑΠΘ, Νίκη Πανδριά.
Στο τριχωτό της κεφαλής του παιδιού εφαρμόζονται ηλεκτρόδια, για την καταγραφή των εγκεφαλικών ρυθμών. Το εγκεφαλικό σήμα επεξεργάζεται από υπολογιστή και εξάγονται πληροφορίες σχετικά με ορισμένες βασικές συχνότητες εγκεφαλικών κυμάτων. Μερικές συχνότητες είναι επιθυμητό να ενισχυθούν και άλλες να μειωθούν, για να «έλθει» ο εγκέφαλος σε φυσιολογικά του επίπεδα. Η πληροφορία αυτή παρουσιάζεται στο άτομο που κάνει νευροανάδραση με την μορφή παιχνιδιού, στο οποίο ουσιαστικά μεταφράζονται οι αυξομειώσεις των εγκεφαλικών ρυθμών. Στην ουσία το άτομο που κάνει νευροανάδραση παίζει ένα παιχνίδι με τον εγκέφαλό του. Όσο πιο κοντά στο επιθυμητό αποτέλεσμα είναι ο υπό εκπαίδευση εγκεφαλικός ρυθμός τόσο καλύτερα πηγαίνει ο παίκτης.

Πηγή