ΞΑΠΛΩΜΕΝΟ | ΚΑΘΙΣΤΟ | ΠΕΡΠΑΤΗΜΑ | ΧΕΙΡΙΣΜΟΙ | ΑΝΤΙΛΗΨΗ | ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ | ΟΜΙΛΙΑ | |
ΝΕΟΓΕΝΝΗΤΟ | (Μπρούμητα) Τα μέλη σε κάμψη Αντανακλα- στικές κινήσεις φυγής | Δεν μπορεί να καθήσει Ξαπλωμένο ανάσκελα το κεφάλι γέρνει στο πλάι | Αυτόματες κινήσεις βαδίσματος (1) | Αντανακλα- στικό του δραγμού | Αντιδρά σε ισχυρά φωτεινά και ακουστικά ερεθίσματα Αντανακλα- στικό εναγκαλι- σμου | Πραγματοποιεί την πρώτη του επαφή με το περιβάλλον με το δέρμα του | Ζωηρές κραυγές |
1ος ΜΗΝΑΣ | (Μπρούμητα) Σηκώνει το κεφάλι για λίγο (3") Το γυρίζει απο το ένα πλάι στο άλλο | Το κεφάλι κρέμεται πίσω στην προσπάθεια να το ανασηκώσει Ανασηκώνει για λίγο απο εμπρός το κεφάλι | Αντανακλα- στική στήριξη (2) | Αντανακλα- στικό του δραγμού Τα χέρια σε γροθιά Υποτυπώδη ανάπτυξη χειρισμών | Παρακο- λουθεί | Θηλασμός Ησυχάζει στην αγγαλιά | Κλάμα |
2ος ΜΗΝΑΣ | (Μπρούμητα) Σηκώνει το κεφάλι (10") Τουλάχιστον 45 μοίρες | Στηρίζει το κεφάλι για 5" περίπου | Μεταβατική φάση. Τα (1) και (2) δεν εκλύονται πια τακτικά | Τα χέρια είναι συχνά μισάνοιχτα | Σταματά στον ήχο κουδουνιού | Πρώτο χαμόγελο | Ήχοι απο φωνήεντα |
3ος ΜΗΝΑΣ | (Μπρούμητα) Κρατά το κεφάλι για 1 λεπτό Σχηματίζεται 90 μοίρες γωνία | Σηκώνει για λίγο το κεφάλι όταν το ανασηκώνουμε και το κρατά όρθιο για μισό λεπτό | Λυγίζει τα πόδια όταν το σηκώνουμε Τα (1) και (2) εξαφανίζονται | Κουνά την κουδουνί- στρα που του δίνουμε με αδέξιες και νευρικές κινήσεις | Ακολουθεί με το βλέμμα τη κουδουνί- στρα απο τη μια κόγχη του ματιού στην άλλη | Κοινωνικό χαμόγελο | Αλυσίδες απο ρρρ... (λαρυγγι- σμούς) |
4ος ΜΗΝΑΣ | "Κολυμπάει" | Κρατά το κεφάλι του όταν το ανασηκώνουμε Κρατά το κεφάλι όρθιο όταν το γέρνουμε πλάι | Καμιά σημαντική αλλαγή Πόδια σε ελαφρά κάμψη | Παίζει με τα χέρια του Τα φέρνει στη μέση γραμμή του σώματος | Βάζει στο στόμα τα χέρια του και τα παιχνίδια του | Γελάει δυνατά | Χαρού- μενες φωνούλες |
5ος ΜΗΝΑΣ | Γυρίζει απο μπρούμητα ανάσκελα παθητικά | Όταν το ανασηκώνουμε για να καθήσει κάμπτει τα χέρια, τα πόδια και το κεφάλι | Βαστάει για λίγο (1") το βάρος του σώματός του | Όταν είναι ανάκελα απλώνει το χέρι προς το παιχνίδι και το αγγίζει αλλά δεν το πιάνει | Αντιλαμβά- νεται κινούμενα αντικείμενα και λεπτά ακουστικά ερεθίσματα | Ξεχωρίζει τον αυστηρό απο τον ήπιο τόνο | Άλλα δεν μαθαίνουν τίποτα και άλλα κάνουν συνδια- σμούς ήχων |
6ος ΜΗΝΑΣ | Στηρίζεται στα τεντωμένα του μπράτσα Χέρια μισάνοιχτα ή τελείως ανοιχτά | Τέλειος έλεγχος της θέσης του κεφαλιού | Βαστάει το βάρος του σώματός πιο σταθερά και για πολύ χρόνο | Πιάνει με σιγουριά το παιχνίδι με όλη την παλάμη Αλλάζει το παιχνίδι απο το ένα χέρι στο άλλο | Λεπτή ακοή και αξιόλογη παρατηρητι- κότητα Στρέφει το κεφάλι προς το θόρυβο ενός χαρτιού που τσαλακώ- νεται | Ξεχωρίζει τα γνωστά πρόσωπα απο τα άγνωστα | Ρυθμικές αλυσίδες συλλαβών |
7ος ΜΗΝΑΣ | Γυρίζει απο ανάσκελα μπρούμητα (ενεργητικό γύρισμα) | Ξαπλωμένος ανάσκελα πιάνει τα πόδια του και παίζει μ΄αυτά | Χορεύει | Πιάνει και με τα δύο χέρια Γυρίζει το παιχνίδι μέσα στα χέρια του | Ψάχνει κάποιο αντικείμενο που του έπεσε | Πρώτο κοινωνικό παιχνίδι το "κρυφτούλι" | "Κουβε- ντιάζει" αλλάζο- ντας ένταση και τονικότητα |
8ος ΜΗΝΑΣ | Προσπαθεί να μετακινηθεί γυρίζοντας γύρω απο τον άξονά του | Τραβάει μόνο του για να ανακαθήσει Κάθεται μόνο του για αρκετά δευτερόλεπτα Στηρίζεται στο πλάι | Δεν αποκτά καινούργιες ικανότητες | Τελειοποί- ηση ικανοτήτων που έχει ήδη αποκτήσει | Αυξάνεται η προσοχή του και η ικανότητα για συγκέ- ντρωση | Αναγνωρίζει άγνωστα πρόσωπα Παρακολουθεί τους άλλους στις δραστη- ριότητές τους Ενδιαφέρεται για την εικόνα του στον καθρέφτη | Ψιθυρίζει |
9ος ΜΗΝΑΣ | Έρπει για να κινηθεί εκούσια | Κάθεται μόνο του για ένα ολόκληρο λεπτό Στηρίζεται με τα χέρια προς τα πίσω | Στέκεται όταν πιάνεται μόνο από τα χέρια | Αφήνει αντικείμενα να πέφτουν επίτηδες | Ενδιαφέρεται για σιγανούς ήχους Ξεχωρίζει σχέσεις χώρου (μπρός, πίσω) | Παίζει κρυφτούλι | Σαφείς διπλές συλλαβές |
10ος ΜΗΝΑΣ | Κουνιέται πίσω - μπρός πάνω στα χέρια και τα γόνατα. Προετοιμασία για μπουσούλημα | Καταφέρνει να ανακάθεται μόνο του Κάθεται με τεντωμένα πόδια και ίσια πλάτη | Πιάνεται απο τα έπιπλα και σηκώνεται Κρατιέται και στέκεται | Το πιάσιμο της "λαβίδας" με αντίχειρα - δείκτη τεντωμένο Συνεργασία των δυο χεριών | Μαθαίνει να πετά με ορμή αντικείμενα Ενδιαφέρεται για λεπτομέρειες Μιμείται κινήσεις | Χαίρεται όταν το παινεύουμε | Διάλογος Όταν το ρωτάμε ψάχνει για αντικεί- μενα και πρόσωπα |
11ος ΜΗΝΑΣ | Μπουσουλάει με τα τέσσερα | Κάθεται ελεύθερα με καλή ισορροπία | Προχωρεί προς το πλάι γύρω απο τα έπιλα Προχωρεί μπροστά όταν το κρατάμε απο τα χέρια | Το πιάσιμο της "τανάλιας" με αντίχειρα - δείκτη σε κάμψη | Τραβά το παιχνίδι απο το κορδόνι κοντά του Αντιλαμβά- νεται τις σχέσεις των πραγμάτων μεταξύ τους | Τρώει χωρίς βοήθεια με τα χέρια του Πίνει απο το φλυτζάνι | Πρώτες συλλαβές με νόημα Καταλα- βαίνει τις απαγορευ- σεις |
12ος ΜΗΝΑΣ | Τελειοποίηση των ικανοτήτων απο την ξαπλωτή θέση | Δεν αλλάζει τίποτα | Περπατά στηριγμένο στο ένα χέρι | Δίνει το αντικείμενο στο χέρι | Περνά μικρά αντικείμενα απο μικρά ανοίγματα Συντονισμός ματιού - χεριού | Παίζει κυνηγητό | Χρησιμο- ποιεί τις πρώτες παιδικές λέξεις με σημασία |