πηγη |
Το παιδί μου γράφει το όνομα του ανάποδα. Είναι ένδειξη Δυσλεξίας;
Το παρόν άρθρο συντάχτηκε με σκοπό να δώσει εξήγηση στο φαινόμενο του καθρεφτισμού βασισμένες όμως σε έρευνες που έχουν γίνει στη Ελλάδα τα τελευταία χρόνια.
Η νευροψυχολόγος Γλυκερία Μήτσιου-Δάκτυλα πραγματοποίησε την 1η πανελλήνια έρευνα σε 6.644 παιδιά, η οποία κατέχει μέχρι σήμερα τη δεύτερη θέση παγκοσμίως με θεαματικά αποτελέσματα στο χώρο της νευροψυχολογίας των μαθησιακών δυσκολιών και της δυσλεξίας, τα οποία έχουν δημοσιευθεί σε επιστημονικά περιοδικά. Αναφέρει ότι η καθρεφτική γραφή είναι η γραφή που πηγαίνει σε αντίθετη κατεύθυνση από τη φυσιολογική και στην οποία το κάθε μεμονωμένο γράμμα επίσης αντιστρέφεται. Τα γράμματα, οι λέξεις, οι αριθμοί ενώ είναι καλά σχηματισμένα η κατεύθυνση αυτών είναι λανθασμένη.
πηγη |
Η νευροψυχολόγος Γλυκερία Μήτσιου-Δάκτυλα ασχολείται εδώ και πολλά χρόνια με ερευνητικό, κλινικό και αποκαταστασιακό έργο πάνω στα παιδιά που έχουν κάποιο μαθησιακό πρόβλημα (δυσλεξία, δυσγραφία, δυσορθογραφία, δυσαριθμισία, σύνδρομο του αργού αναγνώστη, διάσπαση ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητας). Δείγμα για την μετέπειτα εμφάνιση μαθησιακής δυσκολίας στην προσχολική ηλικία είναι η καθρεφτική γραφή. Τα παιδιά όταν αρχίζουν να μαθαίνουν να γράφουν το όνομα τους το γράφουν ανάποδα. Αυτό αν και έχει περιοδική εμφάνιση, σημαίνει ότι υπάρχει μία δυσλειτουργία σε συγκεκριμένη δομή του εγκεφάλου, κοντά στον κινητικό φλοιό, με αποτέλεσμα να εμφανίζουν μία δυσκολία στην αποτύπωση της γραπτής τους έκφρασης. Συνήθως οι νηπιαγωγοί δε θορυβούνται γιατί λένε ότι έχουν μία περιοδική εμφάνιση άρα δεν δίνουν και πολύ μεγάλη σημασία. Παρόλο αυτά είναι πολύ σημαντικό και πρέπει να το προσέχουν και να δίνουν μεγαλύτερη ενίσχυση σε ασκήσεις ψυχοκινητικού τομέα μέσα στην τάξη. Επίσης θα έπρεπε να ενημερώνουν τους γονείς ώστε να κάνουν ειδικές παρεμβατικές ασκήσεις και στο σπίτι ώστε να αποτρέψουν την εμφάνιση και άλλων συμπτωμάτων όπως το να μπερδεύει το ε με το 3, να μην έχει σωστή οπτικοχωρική διάκριση, να παραλείπει γράμματα, να μην τα τοποθετεί σωστά και άλλα παρόμοια συμπτώματα. Επίσης είναι σημαντικό να σημειώσουμε ότι η καθρεφτική γραφή οδηγεί και στον αναγραμματισμό, φαινόμενο συχνό σε παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες.
Συμπεραίνουμε από τα παραπάνω ότι η σωστή πρόγνωση στην προσχολική ηλικία είναι η καλύτερη πρόληψη για τις μαθησιακές δυσκολίες. Δεν πρέπει να αγχωνόμαστε και οφείλουμε να γίνονται τα σωστά βήματα και στο σχολείο αλλά και στο σπίτι μαζί με την οικογένεια η οποία παίζει και αυτή σημαντικό ρόλο στην μετέπειτα πορεία. Πώς; Χρειάζεται να δώσουμε μεγαλύτερη ενίσχυση, ενθάρρυνση και περισσότερη αγάπη στα παιδιά όταν δούμε να συνοδεύονται από μία δυσκολία. Δεν πρέπει να θεωρούμε το παιδί τεμπέλη ή αδιάφορο αλλά όλο αυτό να μας θορυβήσει ώστε να αγκαλιάσουμε το παιδί και να προσπαθήσουμε να το βοηθήσουμε. Επίσης δεν πρέπει να πελαγώνουμε και να είμαστε αυστηροί με το παιδί. Απαιτείται πλήρης ενημέρωση, επιμόρφωση πάνω στα θέματα αυτά αλλά και σωστή καθοδήγηση για να μπορέσουμε να βοηθήσουμε. Όποιος γονιός ενημερώνεται τότε βοηθάει το παιδί του καλά και αποτελεσματικά.