Θεσμοθετήθηκαν την Πέμπτη οι ΕΔΕΑΥ για να γίνει αποσυμφόρηση
Η στελέχωση των δομών αυτών γίνεται σε μεγάλο ποσοστό από αναπληρωτές μέσω των ευρωπαϊκών προγραμμάτων ΕΣΠΑ, και έτσι το μόνιμο προσωπικό καταλαμβάνει μικρό ποσοστό. Αρκετό είναι το διάστημα της καθυστέρησης ως την έγκριση των πιστώσεων και τον διορισμό των εκπαιδευτικών, γεγονός που αποβαίνει φυσικά εις βάρος των παιδιών και των οικογενειών τους. Εφέτος μάλιστα οι δομές της ειδικής αγωγής άρχισαν να στελεχώνονται τον Νοέμβριο.
Από κέντρο σε κέντρο
Αυτή τη στιγμή στη χώρα υπάρχουν 62 ΚΕΔΔΥ, έργο των οποίων είναι η αξιολόγηση, η διάγνωση και η υποστήριξη των μαθητών με αναπηρίες και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. «Μέσω της διεπιστημονικής προσέγγισης των παιδιών από κοινωνικούς λειτουργούς, ψυχολόγους, εκπαιδευτικούς ειδικής αγωγής, λογοθεραπευτές, παιδοψυχιάτρους, φυσικοθεραπευτές, εργοθεραπευτές προσεγγίζονται η φύση και η αιτιολογία των μαθησιακών δυσκολιών ενός μαθητή και προτείνονται συγκεκριμένοι τρόποι μαθησιακής και κοινωνικής στήριξης» αναφέρει μιλώντας στο «Βήμα» ο κ. Βασίλης Βούγιας, πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Στερεάς Ελλάδας (ΣΕΕΠΕΑ ΣΤΕΛΛΑ).
Στην Αττική υπάρχουν μόνο επτά τέτοια κέντρα, στα οποία απευθύνεται σχεδόν ο μισός πληθυσμός της χώρας, την ίδια στιγμή που στην υπόλοιπη Ελλάδα υπάρχει ένα ΚΕΔΔΥ για κάθε νομό, με εξαίρεση τη Θεσσαλονίκη, η οποία διαθέτει δύο κέντρα διάγνωσης. «Οι λίστες αναμονής στα ΚΕΔΔΥ της Αθήνας φτάνουν ακόμα και τα δύο χρόνια. Το προσωπικό είναι λίγο συγκριτικά με τις αιτήσεις που κατατίθενται. Το πρόβλημα αυτό όμως δεν είναι τόσο μεγάλο στην επαρχία παρά τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν και τα ΚΕΔΔΥ εκεί, με τις λίστες αναμονής να φτάνουν τους δύο-τρεις μήνες» αναφέρει ο κ. Βούγιας.
Εκτός βέβαια από τα ΚΕΔΔΥ, διαγνώσεις μπορούν να χορηγήσουν στα παιδιά και τα Ιατροπαιδαγωγικά Κέντρα (ΙΠΔ) των νοσοκομείων, «τα οποία δεν έχουν εκπαιδευτικά κέντρα ώστε να προτείνουν μεθόδους μαθησιακής στήριξης» συμπληρώνει ο κ. Βούγιας.
Ελπίδα αποσυμφόρησης
«Οι ΕΔΕΑΥ αποτελούν έναν νέο καινοτόμο θεσμό του εκπαιδευτικού μας συστήματος στην οργάνωση της υποστήριξης των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή και με αναπηρία και γενικά οργάνωση της παροχής της εκπαίδευσης και στη λειτουργία του σχολείου» αναφέρεται χαρακτηριστικά και στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
«Είναι μια καλή λύση για την αποσυμφόρηση των ΚΕΔΔΥ, η οποία ύστερα από αιτήματά μας εφαρμόζεται από σήμερα. Πρόκειται ουσιαστικά για μικρά ΚΕΔΔΥ εντός των σχολικών μονάδων, οι οποίες όμως για να λειτουργήσουν σωστά θα πρέπει να στελεχωθούν με το απαραίτητο προσωπικό και όχι μόνο με 400 αναπληρωτές» δηλώνει ο κ. Βούγιας.
Ανάμεσα στις γενικές αρμοδιότητες οι ΕΔΕΑΥ διενεργούν αξιολόγηση για τη διάγνωση των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών του σχολικού δικτύου. Διαμορφώνουν πρόγραμμα διαφοροποιημένης διδασκαλίας για μαθητές με διαπιστωμένη δυσκολία μάθησης ή και συμπεριφοράς σε συνεργασία με τον εκπαιδευτικό της τάξης στην οποία φοιτά ο μαθητής. Πραγματοποιούν συνεργατική διεπιστημονική αντιμέτωπη των δυσκολιών του μαθητή μέσα στη γενική σχολική τάξη και παραπέμπουν μαθητές που χρειάζονται γνωμάτευση από το ΚΕΔΔΥ.
Η κατανομή των 398 πιστώσεων των αναπληρωτών που θα στελεχώσουν τις ΕΔΕΑΥ 2013-2014 ανά περιφερειακή διεύθυνη εκπαίδευσης έχει ως εξής: Αττική 104, Κεντρική Μακεδονία 80, Δυτική Μακεδονία 30, Ανατολική Μακεδονία - Θράκη 18, Πελοπόννησος 18, Δυτική Ελλάδα 22, Θεσσαλία 22, Κρήτη 28, Ηπειρος 12, Ιόνια νησιά 14, Βόρειο Αιγαίο 10, Στερεά Ελλάδα 20, Νότιο Αιγαίο 20.
Δημοσιεύτηκε στο Helios Plus στις 14 Φεβρουαρίου 2014
Πηγή
Οι δυσλειτουργίες και οι ελλείψεις στην ειδική αγωγή δυστυχώς δεν συντελούν νέο πρόβλημα που χρήζει αντιμετώπισης από το υπουργείο Παιδείας και την Πολιτεία γενικότερα, αφού εδώ και χρόνια δεν υπάρχει κάποια ιδιαίτερη μέριμνα. Στο «Βήμα της Κυριακής» στις 29 Δεκεμβρίου 2013 (http://www.tovima.gr/society/article/?aid=552750) γινόταν εκτενής αναφορά στις δομές της ειδικής αγωγής, οι οποίες αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα, τα οποία δεν φαίνεται να επιλύονται άμεσα.
Η στελέχωση των δομών αυτών γίνεται σε μεγάλο ποσοστό από αναπληρωτές μέσω των ευρωπαϊκών προγραμμάτων ΕΣΠΑ, και έτσι το μόνιμο προσωπικό καταλαμβάνει μικρό ποσοστό. Αρκετό είναι το διάστημα της καθυστέρησης ως την έγκριση των πιστώσεων και τον διορισμό των εκπαιδευτικών, γεγονός που αποβαίνει φυσικά εις βάρος των παιδιών και των οικογενειών τους. Εφέτος μάλιστα οι δομές της ειδικής αγωγής άρχισαν να στελεχώνονται τον Νοέμβριο.
Από κέντρο σε κέντρο
Για να μπορέσει ένας μαθητής να λάβει την απαραίτητη διάγνωση, η οποία πιστοποιεί την αναπηρία ή τις ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες που απαιτούνται, θα πρέπει να εξεταστεί από τα Κέντρα Διάγνωσης Διαφοροδιάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕΔΔΥ), τα οποία εξακολουθούν να παραμένουν υποστελεχωμένα - και ελέω κρίσης -, με το προσωπικό να «ταξιδεύει» από το ένα κέντρο στο άλλο ώστε να εξυπηρετηθούν οι ανάγκες των παιδιών.
Αυτή τη στιγμή στη χώρα υπάρχουν 62 ΚΕΔΔΥ, έργο των οποίων είναι η αξιολόγηση, η διάγνωση και η υποστήριξη των μαθητών με αναπηρίες και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. «Μέσω της διεπιστημονικής προσέγγισης των παιδιών από κοινωνικούς λειτουργούς, ψυχολόγους, εκπαιδευτικούς ειδικής αγωγής, λογοθεραπευτές, παιδοψυχιάτρους, φυσικοθεραπευτές, εργοθεραπευτές προσεγγίζονται η φύση και η αιτιολογία των μαθησιακών δυσκολιών ενός μαθητή και προτείνονται συγκεκριμένοι τρόποι μαθησιακής και κοινωνικής στήριξης» αναφέρει μιλώντας στο «Βήμα» ο κ. Βασίλης Βούγιας, πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Στερεάς Ελλάδας (ΣΕΕΠΕΑ ΣΤΕΛΛΑ).
Στην Αττική υπάρχουν μόνο επτά τέτοια κέντρα, στα οποία απευθύνεται σχεδόν ο μισός πληθυσμός της χώρας, την ίδια στιγμή που στην υπόλοιπη Ελλάδα υπάρχει ένα ΚΕΔΔΥ για κάθε νομό, με εξαίρεση τη Θεσσαλονίκη, η οποία διαθέτει δύο κέντρα διάγνωσης. «Οι λίστες αναμονής στα ΚΕΔΔΥ της Αθήνας φτάνουν ακόμα και τα δύο χρόνια. Το προσωπικό είναι λίγο συγκριτικά με τις αιτήσεις που κατατίθενται. Το πρόβλημα αυτό όμως δεν είναι τόσο μεγάλο στην επαρχία παρά τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν και τα ΚΕΔΔΥ εκεί, με τις λίστες αναμονής να φτάνουν τους δύο-τρεις μήνες» αναφέρει ο κ. Βούγιας.
Εκτός βέβαια από τα ΚΕΔΔΥ, διαγνώσεις μπορούν να χορηγήσουν στα παιδιά και τα Ιατροπαιδαγωγικά Κέντρα (ΙΠΔ) των νοσοκομείων, «τα οποία δεν έχουν εκπαιδευτικά κέντρα ώστε να προτείνουν μεθόδους μαθησιακής στήριξης» συμπληρώνει ο κ. Βούγιας.
Ελπίδα αποσυμφόρησης
Αποσυμφόρηση στις διαδικασίες διάγνωσης των μαθησιακών δυσκολιών αναμένεται να φέρει η σύσταση των Επιτροπών Διαγνωστικής Εκπαιδευτικής Αξιολόγησης και Υποστήριξης (ΕΔΕΑΥ), η οποία δημοσιεύθηκε την Πέμπτη στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (ΦΕΚ B 315 / 12.02.2014). Οι επιτροπές αυτές αποτελούν πρωτοβάθμια όργανα για τη διαγνωστική εκπαιδευτική αξιολόγηση και υποστήριξη των εκπαιδευτικών αναγκών των μαθητών σε κάθε σχολική μονάδα γενικής εκπαίδευσης. Συγκροτούνται από τον οικείο διευθυντή εκπαίδευσης έπειτα από εισήγηση του διευθυντή των κέντρων υποστήριξης ΕΑΕ του σχολικού δικτύου εκπαίδευσης και υποστήριξης (ΣΔΕΥ) στο οποίο ανήκει η μονάδα.
«Οι ΕΔΕΑΥ αποτελούν έναν νέο καινοτόμο θεσμό του εκπαιδευτικού μας συστήματος στην οργάνωση της υποστήριξης των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή και με αναπηρία και γενικά οργάνωση της παροχής της εκπαίδευσης και στη λειτουργία του σχολείου» αναφέρεται χαρακτηριστικά και στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
«Είναι μια καλή λύση για την αποσυμφόρηση των ΚΕΔΔΥ, η οποία ύστερα από αιτήματά μας εφαρμόζεται από σήμερα. Πρόκειται ουσιαστικά για μικρά ΚΕΔΔΥ εντός των σχολικών μονάδων, οι οποίες όμως για να λειτουργήσουν σωστά θα πρέπει να στελεχωθούν με το απαραίτητο προσωπικό και όχι μόνο με 400 αναπληρωτές» δηλώνει ο κ. Βούγιας.
Ανάμεσα στις γενικές αρμοδιότητες οι ΕΔΕΑΥ διενεργούν αξιολόγηση για τη διάγνωση των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών του σχολικού δικτύου. Διαμορφώνουν πρόγραμμα διαφοροποιημένης διδασκαλίας για μαθητές με διαπιστωμένη δυσκολία μάθησης ή και συμπεριφοράς σε συνεργασία με τον εκπαιδευτικό της τάξης στην οποία φοιτά ο μαθητής. Πραγματοποιούν συνεργατική διεπιστημονική αντιμέτωπη των δυσκολιών του μαθητή μέσα στη γενική σχολική τάξη και παραπέμπουν μαθητές που χρειάζονται γνωμάτευση από το ΚΕΔΔΥ.
Η κατανομή των 398 πιστώσεων των αναπληρωτών που θα στελεχώσουν τις ΕΔΕΑΥ 2013-2014 ανά περιφερειακή διεύθυνη εκπαίδευσης έχει ως εξής: Αττική 104, Κεντρική Μακεδονία 80, Δυτική Μακεδονία 30, Ανατολική Μακεδονία - Θράκη 18, Πελοπόννησος 18, Δυτική Ελλάδα 22, Θεσσαλία 22, Κρήτη 28, Ηπειρος 12, Ιόνια νησιά 14, Βόρειο Αιγαίο 10, Στερεά Ελλάδα 20, Νότιο Αιγαίο 20.
Δημοσιεύτηκε στο Helios Plus στις 14 Φεβρουαρίου 2014
Πηγή