Πέμπτη 10 Οκτωβρίου 2013

Η προτεινόμενη λαβή του μολυβιού στα παιδιά με δυσγραφία. Τι πρέπει να κάνετε

disgrafiaΤο παιδί που παρουσιάζει δυσγραφία δυσκολεύεται να παράξει σωστά ένα γραπτό κείμενο, ακόμα και αν του παραχθεί καθοδήγηση.

Παρατηρώντας το γραπτό κείμενο του παιδιού με δυσγραφία μπορεί να διαπιστώσουμε:
  • άνισο μέγεθος των γραμμάτων,
  • μη τήρηση των ορίων του τετραδίου,
  • «κακό» γραφικό χαρακτήρα,
  • άνισα διαστήματα μεταξύ των λέξεων,
  • παραλείψεις γραμμάτων,
  • εναλλαγή πεζών και κεφαλαίων στην ίδια λέξη,
  • κακή στάση του σώματος,
  • αργό ή πολύ γρήγορο ρυθμό γραφής,
  • γρήγορη κόπωση
  • άρνηση για γραφή
  • ιδιότυπη σύλληψη του μολυβιού.
Τι είναι η ιδιότυπη σύλληψη του μολυβιού;
Για να κατανοήσουμε ποια είναι η ιδιότυπη σύλληψη του μολυβιού θα πρέπει πρώτα απ’ όλα να αναφερθούμε στο τι σημαίνει η λέξη «λαβή».
Ο όρος λαβή ή σύλληψη αναφέρεται στον τρόπο με τον οποίο κάποιος χρησιμοποιεί τα δάκτυλά του για να μπορεί να πιάνει, να κρατά και να χειρίζεται διάφορα -μικρά ή μεγάλα- αντικείμενα.
Συνήθως τα παιδιά στην ηλικία των 10 – 12 μηνών ξεκινούν να σχηματίζουν μουτζούρες, πιάνοντας το μολύβι με έναν ανώριμο τρόπο (ιδιότυπη σύλληψη του μολυβιού), κατά τον οποίο χρησιμοποιούν τον ώμο τους για να μετακινήσουν το μολύβι.
Σιγά – σιγά η σύλληψη ωριμάζει, δηλαδή το παιδί κατακτά την τριποδική λαβή (ώριμη σύλληψη) και μπορεί πλέον να χειριστεί το μολύβι και να σχηματίζει ευανάγνωστα γράμματα.
disgrafia
Ποια είναι η τριποδική λαβή;
Στη τριποδική λαβή το χέρι θα πρέπει να ακουμπά στο τραπέζι και ο καρπός να είναι σε ελαφριά έκταση. Ο αντίχειρας έρχεται σε αντίθεση (αντίθεση = απέναντι θέση) με τον δείκτη σχηματίζοντας περίπου έναν κύκλο. Ο παράμεσος (το 4ο δάχτυλο) και ο μικρός δάκτυλος βρίσκονται σε κάμψη και έρχονται σε επαφή με το τραπέζι. Ο αντίχειρας και ο δείκτης κρατάνε την άκρη – μύτη του μολυβιού, ενώ αυτό ξεκουράζεται στην άπω φάλαγγα του μέσου δακτύλου. Το μολύβι θα πρέπει να υψώνεται 45 μοίρες από το χέρι.
Πρέπει να επισημανθεί ότι μπορεί να ενθαρρύνεται η χρήση της τριποδικής λαβής, όμως εάν ένα παιδί δεν μπορεί να «χρησιμοποιήσει» με αυτόν τον τρόπο τα δάχτυλά του για διάφορους λόγους, τότε ο εργοθεραπευτής θα πρέπει να βρει σε συνεργασία με το παιδί και ενδεχομένως με τη χρήση βοηθημάτων, ποια είναι εκείνη η λαβή, η οποία θα είναι λειτουργική, δεν θα επηρεάζει την ταχύτητα της γραφής και δε θα κουράζει το χέρι.




Πηγή