πηγη |
Η σημασία της βλεμματικής επαφής στη γλωσσική ανάπτυξη του παιδιού
Ο τρόπος έναρξης επικοινωνίας μας με άλλους ανθρώπους είναι η βλεμματική επαφή. Αν είναι τόσο σημαντική για τους ομιλούντες ενήλικες, φανταστείτε πόσο σημαντική είναι για ένα παιδί που ακόμα δεν έχει μιλήσει για να επικοινωνήσει.
Η βλεμματική επαφή για ένα μωρό ξεκινάει περίπου στους ένα με δύο μήνες και αφορά κυρίως τα άτομα που είναι στο κοντινό του περιβάλλον. Είναι μια πολύ σημαντική δεξιότητα, καθώς αποτελεί την πρώτη προσπάθεια του παιδιού για επικοινωνία και τη βάση για τη σωστή γλωσσική του ανάπτυξη. Η βλεμματική επαφή έχει συνδεθεί αρκετά ως όρος με τον αυτισμό, καθώς η έλλειψή της σε ένα βρέφος είναι ένα από τα κύρια πρώιμα συμπτώματά του. Τα περισσότερα παιδιά με αυτισμό αντιμετωπίζουν δυσκολίες βλεμματικής επαφής.
Σιγά - σιγά αυξάνεται η ανάγκη του παιδιού για βλεμματική επαφή, καθώς αυτό αναπτύσσει τις γλωσσικές του δεξιότητες μιμούμενο τους ήχους και τις εκφράσεις προσώπου των μεγάλων. Είναι σημαντικό να μην υποχρεώνουμε τα παιδιά να μας κοιτάζουν και φυσικά να μην τους ζητάμε να το κάνουν δίνοντάς τους την εντολή «κοίτα με». Το ίδιο σημαντικό είναι να οδηγήσουμε τα παιδιά να μας κοιτάξουν μέσα από την ανάπτυξη της κοινωνικής αλληλεπίδρασης.
Το παιδί θα σας κοιτάξει όταν το βοηθήσετε να καταλάβει ότι οι άνθρωποι είναι το πιο σημαντικό πράγμα στον κόσμο και το ότι να είσαι μαζί τους είναι ιδιαίτερα ευχάριστο και σημαντικό. Για να προκληθεί μία αυθόρμητη βλεμματική επαφή, είναι απαραίτητο να υπάρχει ένα ισχυρό ερέθισμα.
Όταν τα παιδιά νιώθουν ενθουσιασμένα, θυμωμένα, συγχυσμένα, τότε συνειδητά μπορεί να χρησιμοποιήσουν το βλέμμα τους. Αυτήν την αυθόρμητη συμπεριφορά πρέπει να την ενθαρρύνετε.
1) Κάνετε σαπουνόφουσκες και αφήστε το παιδί να τις βλέπει να πέφτουν απαλά στο πάτωμα. Όταν συνηθίσει αυτήν τη διαδικασία, αλλάξτε τη ρουτίνα με μικρά διαλλείματα πριν από το φύσημα της σαπουνόφουσκας. Το παιδί πρέπει να ελέγξει γιατί δε συμβαίνει το αναμενόμενο, κοιτάζοντάς σας.
Τότε πρέπει να φυσήξετε αμέσως τις σαπουνόφουσκες.
2) Κατά τη διάρκεια του κολατσιού, περιμένετε πριν δώσετε αυτό που θέλει, έως ότου να κάνει βλεμματική επαφή. Μην κρατάτε το κολατσιό σε σημείο που να το βλέπει το παιδί. Η προσοχή του δεν πρέπει να εστιάζεται στο φαγητό, αλλά στο πρόσωπο που το κρατάει.
3) Παίξτε ένα παιχνίδι με ήχους, π.χ. κούκου - τσα, χρησιμοποιώντας τα χέρια για να κρύψετε το πρόσωπο σας λέγοντας κούκου. Όταν το παιδί κοιτάει προς τα εσάς, μετακινήστε τα χέρια σας με ένα χαρούμενο χαιρετισμό ή με μία προσφώνηση έκπληξης, π.χ. τσα.
4) Επίσης είναι πολύ σημαντική η θέση του γονιού. Πάντα τοποθετείτε το παιδί και τα μάτια σας στο ίδιο επίπεδο. Είτε το παιδί θα ανέβει λίγο για να σας φτάσει ή εσείς θα γονατίσετε στο ύψος του.
5) Αν το παιδί παίζει με τη μαμά, μπορεί η μητέρα να βάψει έντονα τα μάτια ή να φορέσει κόκκινο κραγιόν. Αν το παιδί παίζει με τον πατέρα, μπορεί εκείνος να φορέσει την κόκκινη μύτη ενός κλόουν για να τραβήξει την προσοχή του παιδιού.
6) Μην αντιδράτε αμέσως στα πράγματα τα οποία το παιδί θέλει να σας δώσει. Περιμένετε, αφήστε το να σας κοιτάξει και μετά πάρτε τα. Το ίδιο ισχύει και για τα πράγματα που σας ζητάει.
Πηγη
Η βλεμματική επαφή για ένα μωρό ξεκινάει περίπου στους ένα με δύο μήνες και αφορά κυρίως τα άτομα που είναι στο κοντινό του περιβάλλον. Είναι μια πολύ σημαντική δεξιότητα, καθώς αποτελεί την πρώτη προσπάθεια του παιδιού για επικοινωνία και τη βάση για τη σωστή γλωσσική του ανάπτυξη. Η βλεμματική επαφή έχει συνδεθεί αρκετά ως όρος με τον αυτισμό, καθώς η έλλειψή της σε ένα βρέφος είναι ένα από τα κύρια πρώιμα συμπτώματά του. Τα περισσότερα παιδιά με αυτισμό αντιμετωπίζουν δυσκολίες βλεμματικής επαφής.
Σιγά - σιγά αυξάνεται η ανάγκη του παιδιού για βλεμματική επαφή, καθώς αυτό αναπτύσσει τις γλωσσικές του δεξιότητες μιμούμενο τους ήχους και τις εκφράσεις προσώπου των μεγάλων. Είναι σημαντικό να μην υποχρεώνουμε τα παιδιά να μας κοιτάζουν και φυσικά να μην τους ζητάμε να το κάνουν δίνοντάς τους την εντολή «κοίτα με». Το ίδιο σημαντικό είναι να οδηγήσουμε τα παιδιά να μας κοιτάξουν μέσα από την ανάπτυξη της κοινωνικής αλληλεπίδρασης.
Το παιδί θα σας κοιτάξει όταν το βοηθήσετε να καταλάβει ότι οι άνθρωποι είναι το πιο σημαντικό πράγμα στον κόσμο και το ότι να είσαι μαζί τους είναι ιδιαίτερα ευχάριστο και σημαντικό. Για να προκληθεί μία αυθόρμητη βλεμματική επαφή, είναι απαραίτητο να υπάρχει ένα ισχυρό ερέθισμα.
πηγη |
Όταν τα παιδιά νιώθουν ενθουσιασμένα, θυμωμένα, συγχυσμένα, τότε συνειδητά μπορεί να χρησιμοποιήσουν το βλέμμα τους. Αυτήν την αυθόρμητη συμπεριφορά πρέπει να την ενθαρρύνετε.
1) Κάνετε σαπουνόφουσκες και αφήστε το παιδί να τις βλέπει να πέφτουν απαλά στο πάτωμα. Όταν συνηθίσει αυτήν τη διαδικασία, αλλάξτε τη ρουτίνα με μικρά διαλλείματα πριν από το φύσημα της σαπουνόφουσκας. Το παιδί πρέπει να ελέγξει γιατί δε συμβαίνει το αναμενόμενο, κοιτάζοντάς σας.
Τότε πρέπει να φυσήξετε αμέσως τις σαπουνόφουσκες.
2) Κατά τη διάρκεια του κολατσιού, περιμένετε πριν δώσετε αυτό που θέλει, έως ότου να κάνει βλεμματική επαφή. Μην κρατάτε το κολατσιό σε σημείο που να το βλέπει το παιδί. Η προσοχή του δεν πρέπει να εστιάζεται στο φαγητό, αλλά στο πρόσωπο που το κρατάει.
πηγη |
3) Παίξτε ένα παιχνίδι με ήχους, π.χ. κούκου - τσα, χρησιμοποιώντας τα χέρια για να κρύψετε το πρόσωπο σας λέγοντας κούκου. Όταν το παιδί κοιτάει προς τα εσάς, μετακινήστε τα χέρια σας με ένα χαρούμενο χαιρετισμό ή με μία προσφώνηση έκπληξης, π.χ. τσα.
4) Επίσης είναι πολύ σημαντική η θέση του γονιού. Πάντα τοποθετείτε το παιδί και τα μάτια σας στο ίδιο επίπεδο. Είτε το παιδί θα ανέβει λίγο για να σας φτάσει ή εσείς θα γονατίσετε στο ύψος του.
5) Αν το παιδί παίζει με τη μαμά, μπορεί η μητέρα να βάψει έντονα τα μάτια ή να φορέσει κόκκινο κραγιόν. Αν το παιδί παίζει με τον πατέρα, μπορεί εκείνος να φορέσει την κόκκινη μύτη ενός κλόουν για να τραβήξει την προσοχή του παιδιού.
6) Μην αντιδράτε αμέσως στα πράγματα τα οποία το παιδί θέλει να σας δώσει. Περιμένετε, αφήστε το να σας κοιτάξει και μετά πάρτε τα. Το ίδιο ισχύει και για τα πράγματα που σας ζητάει.
Πηγη