Σάββατο 7 Μαΐου 2016

Διαταραχή αισθητηριακής επεξεργασίας: Τι είναι και ποια είναι τα συμπτώματα; Sensory processing disorder


πηγη

Αναρωτιέστε αν το παιδί σας θα μπορούσε να έχει διαταραχή Αισθητηριακής ολοκλήρωσης ή μήπως αναρωτιέστε τι ακριβώς σημαίνει αυτό;
Για να σας βοηθήσουμε, παρουσιάζουμε τα βασικά σημεία της κατάστασης καθώς και τα πιθανά συμπτώματα σε παιδιά διαφόρων ηλικιών.

Τι είναι η Διαταραχή Αισθητηριακής Επεξεργασίας;

Η διαταραχή Αισθητηριακής ολοκλήρωσης, γνωστή και ως Δυσλειτουργία Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης είναι μια κατάσταση που προκύπτει όταν τα αισθητήρια σήματα λαμβάνονται αλλά δεν ερμηνεύονται. Όπως εξομολογείται η Αθηνά, μαμά ενός 5χρονου κοριτσιού «Το πρόβλημα είναι ότι η κόρη μου δυσκολεύεται να ερμηνεύσει τα μηνύματα που λαμβάνει. Ο εγκέφαλός της παρερμηνεύει κάποια συναισθήματα και τη θερμοκρασία, όπως αυτό του πόνου ή μπορεί να μη αισθάνεται τον πόνο. Όταν ήταν δύο ετών την πονούσαν τα ρούχα της, δεν μπορούσαμε να την αγγίξουμε! Ακόμα και το βούρτσισμα των μαλλιών την έφερναν σε σημείο δακρύων. Δεν μπορούσε να υποφέρει και το αίσθημα της θερμοκρασίας ή το νερό την ώρα του μπάνιου!.»
Τα παιδιά με διαταραχή της αισθητηριακής ολοκλήρωσης μπορεί να νιώσουν ένα χάδι σαν ένα χαστούκι…Ενδέχεται δηλαδή να παρουσιάσουν μια υπερευαισθησία σε μια αισθητική εμπειρία.
πηγη

Πόσο συχνή είναι η Διαταραχή Αισθητηριακής Επεξεργασίας;

Διάφορες μελέτες έχουν δείξει ότι οπουδήποτε 1 στα 20 παιδιά ή 1 στα 6 παιδιά βιώνουν αισθητικά συμπτώματα που θα μπορούσαν να επηρεάζουν την καθημερινή τους ζωή.

Ποια είναι η θεραπεία;

Η εργοθεραπεία είναι η κύρια μορφή θεραπείας για παιδιά με Διαταραχή Αισθητηριακής Επεξεργασίας. Συχνά η διαταραχή δεν αντιμετωπίζεται μέχρι το παιδί να φτάσει τουλάχιστον στην ηλικία των τεσσεράμισι ετών. Η εργοθεραπεία πάντως θα βοηθήσει το παιδί να οργανώσει το κεντρικό νευρικό του σύστημα, να συντονίζει και να ελέγχει την αισθητηριακή πληροφορία και να αναπτύξει μια πιο οργανωμένη αντίδραση στο αισθητηριακό ερέθισμα.

Ποια είναι τα συμπτώματα;

Τα σημάδια ποικίλλουν σε μεγάλο βαθμό μεταξύ των παιδιών. Το πιο συνήθη σύμφωνα με το Ίδρυμα της Διαταραχής αισθητηριακής επεξεργασίας στις ΗΠΑ, είναι τα ακόλουθα.

Σε βρέφη και νήπια:

  • Έχουν προβλήματα με το φαγητό.
  • Αρνούνται να πάνε σε οποιονδήποτε, παρά μόνο σε εκείνον που βλέπουν συνέχεια (συνήθως η μαμά.)
  • Έχουν προβλήματα ύπνου ή υπνηλίας.
  • Είναι εξαιρετικά ευερέθιστοι όταν είναι ντυμένοι/ Αισθάνονται άβολα με τα ρούχα
  • Σπάνια παίζουν με τα παιχνίδια, ειδικά εκείνα που απαιτούν δεξιότητες.
  • Έχουν δυσκολία να μετατοπίσουν το κέντρου βάρους από ένα αντικείμενο ή δραστηριότητα στο άλλο.
  • Δεν παρατηρούν τον πόνο.
  • Αντιστέκονται στις αγκαλιές.
  • Δεν μπορούν να αντισταθούν στο πιπίλισμα μιας πιπίλας ή κοιτάζουν επίμονα τα παιχνίδια ή ακούνε τη φωνή του γονέα.
  • Έχουν κακή ισορροπία, πέφτουν πάνω σε πράγματα κλπ.
  • Μιλάνε λίγο ή καθόλου.
  • Εύκολα ξαφνιάζονται.
  • Είναι εξαιρετικά ζωηρά, κινούν συνεχώς το σώμα τους ή τρέχουν ασταμάτητα.
  • Καθυστερούν να μπουσουλήσουν και να κάνουν τα πρώτα τους βήματα.

Στα παιδιά προσχολικής ηλικίας:

  • Δυσκολία στην εκπαίδευση της τουαλέτας.
  • Υπερβολική ευαισθησία στο ερέθισμα ή αντιδρούν υπερβολικά στην υφή, τον θόρυβο και τις μυρωδιές.
  • Δεν αναγνωρίζουν το άγγιγμα εκτός κι αν γίνεται με εξαιρετική δύναμη.
  • Έχουν μαθησιακές δυσκολίες.
  • Είναι αδέξιοι.
  • Βρίσκονται σε συνεχή κίνηση.
  • Παίρνουν τον χώρο των άλλων και θέλουν να ακουμπήσουν τα πάντα γύρω τους.
  • Δυσκολεύονται να κάνουν φίλους  (υπερβολική επιθετικότητα ή παθητικότητα.)
  • Έχουν ξαφνικές αλλαγές της διάθεσης και ξεσπάσματα που είναι απροσδόκητα.
  • Φαίνονται αδύναμα.
  • Είναι δύσκολο να καταλάβει κανείς την ομιλία τους.
  • Δεν φαίνεται να κατανοούν τις προφορικές οδηγίες.

Παιδιά σχολικής ηλικίας

  • Υπερβολική ευαισθησία στο ερέθισμα ή αντιδρούν υπερβολικά στην υφή, τον θόρυβο και τις μυρωδιές.
  • Αποσπάται εύκολα η προσοχή τους στην τάξη και είναι πολύ νευρικοί.
  • Ενθουσιάζονται εύκολα στην παιδική χαρά, στο διάλειμμα και στην τάξη.
  • Αργούν να κάνουν τα μαθήματά τους για το σχολείο.
  • Αποφεύγουν τις υποχρεώσεις τους όπως π.χ το διάβασμα. 
  • Είναι αδέξιοι, σκοντάφτουν συχνά κ.α.
  • Δυσκολεύονται να μάθουν νέες δραστηριότητες.
  • Βρίσκονται σε συνεχή κίνηση.
  • Προτιμούν τις καθιστικές δραστηριότητες.
  • Δυσκολεύονται να κάνουν νέους φίλους.
  • «Κολλάνε» με δραστηριότητες και προτιμούν να κάνουν τα ίδια και τα ίδια.
  • Δυσκολεύονται στην ανάγνωση.
  • Δυσκολεύονται στη ομιλία/δεν έχουν ευχέρεια λόγου και είναι κάπως διστακτικοί.
Οι παραπάνω πληροφορίες είναι εκπαιδευτικού και μόνο χαρακτήρα. Για συγκεκριμένες ιατρικές συμβουλές, διαγνώσεις και θεραπεία, συμβουλευτείτε το γιατρό σας.

Πηγη