Τετάρτη 8 Ιουλίου 2015

Δυσλεξία και μνήμη, 6 στρατηγικές που έχουν αποδειχτεί ότι μπορούν να βοηθήσουν



http://www.google.gr/imgres?imgurl=https://montessoriworksmississauga.files.wordpress.com/2013/01/hand.jpg&imgrefurl=http://www.thenextrex.com/teaching-kids-to-write/&h=1571&w=2356&tbnid=irBY-kWlP_GpHM:&zoom=1&docid=CczjLJwHJK5TSM&ei=uhedVf_kH8SrUZHSgKAL&tbm=isch&ved=0CHcQMyhPME8
Δυσλεξία και μνήμη. Είναι τόσο δύσκολο να θυμόμαστε κάποια πράγματα. Δεν θα ήταν καλή ιδέα εάν υπήρχαν μικρά κολπάκια να μας βοηθήσουν;… ο Dr. Lorraine Cleeton περιγράφει 6 στρατηγικές που έχουν αποδειχτεί ότι μπορούν να βοηθήσουν.
Οι στρατηγικές αυτές είναι οι ακόλουθες:

1. Η στρατηγική της Μεταγνωστικής

Όταν, για παράδειγμα, γίνεται εκμάθηση μιας λίστας με λέξεις, με τη διαδικασία της ερώτησης και της σημείωσης του τρόπου με τον οποίο κρατήθηκε στη μνήμη η κάθε λέξη.

2. Η στρατηγική της Ιστορίας

Γράψτε μια πραγματική ιστορία ή μια ιστορία χωρίς κάποιο πραγματικό νόημα που συμπεριλαμβάνει όλες εκείνες τις λέξεις που θέλετε να θυμάστε.
Παράδειγμα ιστορίας χωρίς πραγματικό νόημα – Η παρακάτω είναι μια ιστορία χωρίς νόημα με σκοπό να θυμάστε αυτές τις λέξεις (το σκυλί, το χέλι, η τίγρης, η γάτα, ο βάτραχος, η κουκουβάγια, ο αρουραίος, το φίδι).
Αυστραλός αγρότης
Ο Αυστραλός αγρότης είχε δει έξω μια κουκουβάγια, έναν αρουραίο, ένα βάτραχο και ένα φίδι. Είχε ένα σκύλο, μία γάτα και ένα χέλι στο σπίτι του. Ωστόσο, έπρεπε να επισκεφθεί το ζωολογικό κήπο για να δει μια τίγρη.
Παράδειγμα μιας πραγματικής ιστορίας – Το παρακάτω είναι ένα σύντομο ποίημα που περιλαμβάνει όλους τους μήνες ενός έτους:
Τριάντα ημέρες έχει ο Σεπτέμβριος
ο Απρίλιος, ο Ιούνιος και ο Νοέμβριος,
Όλοι οι υπόλοιποι έχουν τριάντα μία ημέρες
Με εξαίρεση τον Φεβρουάριο.

http://www.google.gr/imgres?imgurl=http://cdn-media-2.lifehack.org/wp-content/files/2012/02/school_children1.jpg&imgrefurl=http://www.lifehack.org/articles/lifestyle/how-to-help-your-child-ace-school-exams.html&h=334&w=500&tbnid=N4f9HJwSI6l0IM:&zoom=1&docid=nxKTIIxEjy4OWM&ei=WhWdVfitBIKvUbypmqAL&tbm=isch

3. Η στρατηγική της ομαδοποίησης

Ομαδοποίηση λέξεων που ανήκουν στην ίδια κατηγορία.
Παράδειγμα για τη χρήση της στρατηγικής της ομαδοποίησης :
Κάντε μια λίστα με όλα τα πράγματα που ανήκουν στην ίδια οικογένεια, π.χ. ζώα
σκυλί, τίγρη, γάτα, άλογο, το λιοντάρι, ζέβρα, λύκος
Κάντε μια λίστα από μια μεγαλύτερη λίστα με όλα τα πράγματα σε μια ομάδα π.χ.
ώμος
υπόγειος
παλάμη
ελέφαντας
διάδρομος
αυτοκινητόδρομος
μπράτσο
σιδηρόδρομος
καγκουρό
μάτι
τίγρη
φίδι
παλάμη             σιδηρόδρομος              φίδι
μάτι                   υπόγειος                       ελέφαντας
μπράτσο          αυτοκινητόδρομος     τίγρη
ώμος

4. Η στρατηγική βάσει εικόνων

Κάντε μια λίστα με όλα τα πράγματα που να απεικονίζονται μαζί ή χωριστά.
Παράδειγμα
Κάντε μια λίστα με όλα τα πράγματα σε μία ομάδα που έχουν το ίδιο χρώμα, απεικονίζοντας
διάφορα ζώα στο καφέ χρώμα στην ίδια φωτογραφία.
Για παράδειγμα : ένα καφέ άλογο, ένας καφέ λύκος, μία καφέ γάτα, ένα καφετί λιοντάρι, ένα καφετί φίδι, ένα καφετί σκυλί, μία καφετί γάτα
Ή δημιουργήστε μία εικόνα χωρίς νόημα για να σας βοηθήσει να θυμάστε π.χ. ένα καφετί σκυλί με ένα καφετί φίδι που έχει τυλιχτεί γύρω από το λαιμό που να μοιάζουν με ένα κασκόλ.

5. Η στρατηγική που βασίζεται στην τοποθεσία

Η στρατηγική αυτή βασίζεται στην ικανότητα να θυμάστε τοποθεσίες και να ταυτίζετε πρόσωπα σε κάθε μία από αυτές.
Παράδειγμα
Σκεφτείτε το σχολείο σας και ταξιδέψτε με το νου σας από το γραφείο του διευθυντή
στην τάξη σας. Δώστε ιδιαίτερη προσοχή στα δωμάτια που προσπερνάτε
κοιτώντας τις λεπτομέρειες, διαπιστώνοντας τυχόν ατέλειες, όπως θρανία που δεν είναι στοιχισμένα: ο,τιδήποτε διατηρεί τις νοητικές εικόνες σας πιο ζωντανές. Βεβαιωθείτε ότι μπορείτε να μετακινηθείτε εύκολα από το ένα δωμάτιο στο άλλο.
Κατά μήκος της διαδρομής σας να δημιουργήσετε μια λίστα με το πιο σημαντικό χαρακτηριστικό κάθε δωματίου.
Αυτές θα είναι οι εικόνες που θα θυμάστε καθώς πηγαίνετε από το ένα δωμάτιο στο άλλο μέχρι να φτάσετε στον τελικό προορισμό σας, το γραφείο του διευθυντή.

6. Η στρατηγική του “Pegword”


Αρχικά μαθαίνετε μια λίστα από λέξεις που χρησιμοποιούνται για την απομνημόνευση μιας αριθμημένης λίστας πραγμάτων και στη συνέχεια μαθαίνετε να συνδέετε κάθε μία από αυτές τις λέξεις με τα μέλη της λίστας που έχετε να μάθετε.
Παράδειγμα
Αυτή είναι μια στρατηγική κατά την οποία θα πρέπει να θυμάστε ακολουθίες των δέκα μη συγγενικών στοιχείων με την
κατάλληλη σειρά. Θα πρέπει πρώτα να θυμηθείτε δέκα λέξεις-κλειδιά:
ένα = κουλούρι,  δύο = παπούτσιτρία = δέντρο,  τέσσερα = πόρταπέντε = κυψέληέξι = μπαστούνιαεπτά = ουρανός, οκτώ = πύλη, εννέα = κρασίδέκα = κότα
Αφού μάθετε αυτά που πρέπει, απομνημονεύστε δέκα μη συγγενικά είδη:
θωρηκτόχοίροςκαρέκλαπρόβατοκάστρο, χαλί, γρασίδι, παραλία,χωριατοπούλα,
διόπτρες
Πάρτε το πρώτο «pegword» και σχηματίστε μια εικόνα από ένα κουλούρι που αλληλεπιδρά με κάποιο τρόπο με ένα θωρηκτό. Μπορείτε να φανταστείτε ένα πολεμικό πλοίο να πλέει σε ένα τεράστιο πλωτό κουλούρι.
Όλα τα παιδιά πρέπει να παίρνουν μέρος σε εξετάσεις και να θυμούνται γεγονότα κατά τη διάρκεια των σχολικών χρόνων. Η εκμάθηση του τρόπου για την εφαρμογή αποτελεσματικών στρατηγικών μνήμης μπορεί να διευκολύνει τη δυσκολία αυτή.
Οι στρατηγικές αυτές θα αποτελέσουν τα εργαλεία και τις τεχνικές που θα χρησιμοποιηθούν για την
κατανόηση και την εκμάθηση νέου υλικού ή νέων δεξιοτήτων. Θα πρέπει επίσης να τονιστεί στους μαθητές και τους δασκάλους τους ότι οι στρατηγικές αυτές πρέπει να ασκούνται και να εφαρμόζονται σύμφωνα με το γνωστικό αντικείμενο που διδάσκεται, σε ορισμένες περιπτώσεις, κατ ‘επανάληψη, προκειμένου να είναι αποτελεσματικές.