Η δυσγραφία είναι μία νευρολογική διαταραχή που χαρακτηρίζεται από δυσκολίες στην γραφή. Η δυσκολία αυτή προκαλεί στο γράψιμο του ατόμου παραμορφώσεις ή λάθη.
H δυσγραφία, εμφανίζεται με πολλούς διαφορετικούς τρόπους:
· Μεγάλα γράμματα,
· δυσκολία ακολουθίας των γραμμών του τετραδίου,
· αντιστροφές γραμμάτων,
· φτωχό επίπεδο ζωγραφικής,
· δυσκολία συντονισμού κινήσεων-αδεξιότητα,
· κακή στάση σώματος κατά τη γραφή (σκύψιμο),
· κακή ποιότητα γραμμάτων κλπ
Η δυσγραφία είναι μία δυσκολία που επηρεάζει άμεσα το παιδί σε όλη τη μαθησιακή του εικόνα,
· το απογοητεύει όσον αφορά την παραγωγή αυτών που γνωρίζει,
· το κουράζει και
· κάνει γενικά όλη τη μαθησιακή διαδικασία επώδυνη και βαρετή.
Για το λόγο αυτό η ποιότητα της γραφής είναι ένα σημείο όπου δίνουν πολύ μεγάλη σημασία εδώ και πάρα πολλά χρόνια σε όλες τις προηγμένες χώρες του κόσμου - και τα τελευταία χρόνια και στη χώρα μας - στην αξιολόγηση του παιδιού σχετικά με το εάν είναι έτοιμο να ενταχθεί στην Α΄ Δημοτικού.
Προσέγγιση:
Οι δυσκολίες που ίσως εμφανίζονται μπορούν να αντιμετωπιστούν μέσα από ένα πρόγραμμα στοχευμένο στις επιμέρους δεξιότητες που προαπαιτούνται για την εξέλιξη της γραφής.
Παρακάτω μπορείτε να δείτε ένα ερωτηματολόγιο για παιδιά άνω των 4,5 ετών και να τσεκάρετε πιθανές δυσκολίες.
Το παιδί δυσκολεύεται να αποφασίσει με ποιο χέρι να γράψει;
Πιάνει το μολύβι με μη λειτουργικό τρόπο;
Δυσκολεύεται να διατηρήσει καλή στάση σώματος σε καθιστή θέση για αρκετή ώρα;
Σκύβει πολύ κοντά στο τραπέζι ενώ γράφει/ζωγραφίζει;
Τοποθετεί το χαρτί σε λάθος θέση ενώ γράφει;
Σηκώνει τον καρπό του στον αέρα ενώ γράφει;
Ασκεί υπερβολική πίεση μέσω του μολυβιού στο χαρτί;
Ασκεί πολύ μικρή πίεση στο χαρτί (γράφει πολύ απαλά);
Κουράζεται πολύ εύκολα όταν γράφει;
Αποφεύγει δραστηριότητες γραφής/ζωγραφικής;
Δυσκολεύεται να σχηματίσει σχήματα ή γράμματα;
Παράγει γράμματα ή αριθμούς καθρεπτικά (πχ 3 αντί για ε);
Ξεκινά να γράφει από τη δεξιά μεριά της σελίδας;
Δυσκολεύεται να γράψει σε ευθεία γραμμή (γράμματα “κατηφορίζουν” ή “ανηφορίζουν”);
Αφήνει πολύ μικρά ή καθόλου κενά ανάμεσα στις λέξεις;
Τα γράμματα στις λέξεις/στα κείμενα είναι δυσανάλογα, ως προς το μέγεθός τους;
Τα σχήματα ή γράμματα δεν είναι ολοκληρωμένα (λείπει κάποιο μέρος τους);
Γράφει σχήματα ή γράμματα με ανάποδη φορά γραφής (από κάτω προς τα πάνω, από δεξιά προς αριστερά);
Γράφει με πολύ αργό ρυθμό;